Koncepcja Pracy Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych
w Jeleniej Górze na lata 2021-2023
- Struktura szkoły a oferta
- Dbałość o jakość i efektywność kształcenia zwłaszcza przedmiotów zawodowych.
- Wzbogacenie oferty zajęć i działalności pozalekcyjnej szkoły ( koła zainteresowań, wolontariat, zajęcia dodatkowe, warsztaty, projekty)
- Wzbogacenie oferty szkoły w zakresie kształcenia ogólnego i zawodowego – technicznego.
- Sukcesywne modyfikowanie różnych obszarów działalności szkoły, dostosowanie jej do nowej podstawy programowej i czteroletniego cyklu kształcenia w liceum ogólnokształcącym oraz pięcioletniego technikum.
- Wykorzystywanie w pracy z platformy edukacyjnej oraz propagowanie i stosowanie nowoczesnych i aktywizujących metod nauczania.
- Realizacja projektów unijnych i rozwijanie współpracy międzynarodowej między szkołami.
- Kształcenie kompetencji kluczowych.
- Opieka i wychowanie
- Tworzenie przyjaznej atmosfery w szkole.
- Wspieranie uczniów zdolnych, wymagających pomocy oraz niepełnosprawnych.
- Kształtowanie w uczniach postaw prospołecznych, patriotycznych i obywatelskich.
- Przygotowanie uczniów do podejmowania świadomych wyborów i uczestnictwa w kulturze.
- Rozwój doradztwa zawodowego z uwzględnieniem dynamicznych zmian na rynku pracy.
- Rozwój samorządności uczniowskiej. Kształcenie samodzielności i odpowiedzialności u uczniów.
- Kształtowanie w śród uczniów umiejętności radzenia sobie z agresją psychiczną, fizyczną i słowną.
- Promowanie wolontariatu poprzez udział w akcjach dobroczynnych……
- Podniesienie motywacji do rozwoju i nauki, kształtowanie prospołecznej postawy życiowej, umacnianie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości, budowanie postawy życiowej opartej na rozwijaniu pasji i talentów, wspieranie gotowości do uczenia się.
- Promocja zdrowego, aktywnego i bezpiecznego stylu życia.
- Pomoc psychologiczna – pedagogiczna , wsparcie uczniów i rodziców w rozwiązywaniu problemów- edukacyjnych, wychowawczych, socjalnych.
- Kształtowanie wśród uczniów wrażliwości estetycznej i kulturalnej.
- Kształtowanie u uczniów świadomości ekologicznej, uwrażliwienie na zmiany klimatyczne.
- Rozwijanie kompetencji osobistych i społecznych uczniów, oraz kompetencji z zakresu przedsiębiorczości, inicjatywności i kreatywności.
- Współpraca ze środowiskiem
- Budowanie wizerunku szkoły jako miejsca atrakcyjnego, przyjaznego i efektywnie kształcącego.
- Pielęgnowanie dobrego obrazu szkoły we wszystkich obszarach jej działania.
- Modyfikacja i aktualizacja szkolnej strony internetowej.
- Współpraca z różnymi organizacjami w środowisku lokalnym, np. , TPD, BWA, Urząd Miasta, Sąd Okręgowy, Uniwersytet Ekonomiczny, JCK, ODK, Teatr im. CK Norwida Kino, Filharmonia i inne.
- Promowanie i wspieranie edukacji regionalnej. Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
- Organizowanie różnych form zajęć dla rodziców- współpodejmowanie działań na rzecz dobra szkoły.
- Współpraca z rodzicami, i innymi instytucjami w celu wzmocnienia roli wychowawczej szkoły.
- Promowanie zachowań proekologicznych udział w różnych akcjach związanych z ekologią np. „Sprzątanie świata:
- Współpraca z pracodawcami w celu zapewnienia praktyk zawodowych w klasach technikum.
- Unowocześnienie bazy.
- Sukcesywne doposażenie szkoły w sprzęt multimedialny, programy edukacyjne i inne pomoce.
- Sukcesywne doposażenie laboratoriów szkolnych w niezbędny sprzęt i odczynniki chemiczne.
- Wyposażanie każdej sali lekcyjnej w sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu. (do dyspozycji nauczyciela)
- Systematyczna modernizacja pracowni komputerowych.
- Bieżące doposażanie laboratoriów chemicznych i pracowni przedmiotowych
- Podnoszenie estetyki pomieszczeń lekcyjnych i korytarzy a także terenu wokół szkoły.
- Wykorzystanie terenów szkolnych do stworzenia Parku Nauki z przedmiotów przyrodniczych.
- Wzór absolwenta:
Absolwent powinien cechować się wysoką kulturą osobistą oraz posiadać takie kluczowe umiejętności jak:
- praktycznie wykorzystuje wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie nauki w życiu prywatnym i zawodowym
- planuje swoją karierę zawodową i naukową w oparciu o realia rynkowe
- potrafi posługiwać się językami obcymi
- szanuje symbole i wartości narodowe i religijne
- wie, gdzie szukać pomocy w rozwiązywaniu problemów
- jest tolerancyjny i otwarty na różnice kulturowe
- świadomy swojej tożsamości narodowej i dziedzictwa europejskiego.
- jest prawym i odpowiedzialnym obywatelem
- ma poczucie odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego.
- jest empatyczny i wrażliwy na problemy innych ludzi.
- jest świadomy zagrożeń cywilizacyjnych, zna korzyści płynące ze zdrowego trybu życia
- posiada umiejętności wyszukiwania, gromadzenia informacji, a także oceny źródeł pod kątem wiarygodności;
- bezpiecznie i odpowiedzialnie korzysta z zasobów dostępnych w cyberprzestrzeni, włączając w to z media i portale społecznościowe;
- zna i stosuje zasady pracy zespołowej;
- opiera swoje relacje z drugim człowiekiem w oparciu o zasady humanitaryzmu, altruizmu i tolerancji;
- w sposób konstruktywny rozwiązuje konflikty, potrafi tworzyć klimat dialogu;
- szanuje i kultywuje tradycje kraju
- jest empatyczny i wrażliwy na problemy innych ludzi, jak również zna i szanuje prawa zwierząt, jest wrażliwy na ich krzywdę
- świadomie dba o swoje zdrowie – fizyczne i psychiczne, preferując aktywny tryb życia i zachowując równowagę w życiu zawodowym i prywatnym;